donderdag 3 januari 2013

Ideologie vs Idealen


Ideologie is de lijm
die een groep onderling verbind.
Idealen zijn het doel.
Zonneklaar voor ieder kind.

Ideologie is een set regels
die leer je uit je hoofd
Ideologie is een god
waar je domweg in geloofd.

Dus Ideologie stopt het denken,
en houdt ons onderling verdeeld.
Ja, en jouw ideaal is een illusie
sprak de cynicus verveeld.

Het zij zo, mijn vriend.
maar jouw illusie is mijn doel.
Jouw ideologie is voor mij een dogma
zonder gedachten en gevoel.

En ik weet dat het goed bedoelt
maar in je streven zul je falen.
Een ideologie wekt wrevel
en realiseert geen idealen.

Ja, ik luister naar je,
Ik zie je. Ik heb je angst herkend.
Je kwam zoals je bent gevaren
en ik ben blij dat je er bent.

Met de helmstok in je eigen hand
en zonder mijters, bijbel, baarden
Zeil je op een innerlijk kompas.
Je doelen zijn je waarden.

En idealen zijn flexibel,
en simpel. Eerlijk en sociaal.
En misschien vind je dat dom.
Ik vind het domweg ideaal.

Geen opmerkingen: