woensdag 4 november 2009

Zoals een mes
gebruikt kan worden
om aardappels mee te schillen
en om te doden,
Een bom vrede kan brengen
en verdommenis,
Wetenschap kan helen
en verwonden
zo sterkt een geloof
dat nog niet tot kerk
verworden is.

Want geloven omdat het staat geschreven.
Is richtingloos op cruise control.
Tis waar want hier geschreven.
De heer gaf je geen hersens om te denken domme drol.

De heer gaf je hersens om te lezen
wat hij zelf had neer gepend.
Niet om het te interpreteren
maar om te worden ingeprent.

Door een priester die je geld wil
Door een macht beluste pik
met een mijter of een toga
een tulband of een sik.

Die willen niet dat je gaat denken
want dat is het einde van de buit
jij moet geloven in hun missie
anders ga je onderuit.

Iedereen kan iets opschrijven
soms is zelf met enige gratie
soms met gehark
zonder fut of inspiratie

Dat is dus wat ik wilde zeggen
Dat is mijn goede raad
geloof nooit dat iets waar is
omdat het geschreven staat.

Ook niet wat hier bovenstaat
Maar denken staat je vrij
en als je zit te denken
denk dan ook maar eens aan mij.

en schrijf me dan een briefje
en lieg dat je van me houd
en geef me goede raad
ik zal er niet op vertrouwen
omdat het geschreven staat.

Geen opmerkingen: