Wat moet je nou met een doelstelling als diversiteit.
Beleidsterminologie waar een gewoon mens gewoon helemaal niks mee kan. Mensen kennen het woord niet eens. Laat staan dat ze het in dagelijkse conversatie zullen gebruiken.
Hoe verkoop je diversiteit?
Een commerciële theaterproductie probeert altijd iets nieuws met iets bekends te combineren. Zoals een nieuwe bewerking van de musical Hair. Het is helemaal nieuw en aangepast aan de huidige tijd, maar het is toch gewoon de oude vertrouwde musical Hair.
Dit doet men omdat mensen wel verrast willen worden door nieuwigheid. Als je gewoon oude prak opwarmt, vinden ze er niks an. Het moet nieuw zijn. Maar zonder herkenbaarheid komen de mensen ook niet naar een voorstelling. Hij of zij wil ook gerust gesteld worden door iets herkenbaars. Iets dat de boer kent, want anders eet hij of zij het niet.
De stelling dat iedereen gelijk is, vinden veel mensen een rustgevende stelling. Maar lijkt strijdig met de doelstelling van diversiteit. De stelling dat iedereen anders is, geeft onrust in de maatschappij en is wat wij aan de man proberen te brengen.
Daarom denk ik dat het mogelijk moet zijn een brede groep mensen te bereiken door ze het inzicht te verschaffen dat die twee stellingen elkaar niet wederzijds uitsluiten. Laten we die combineren alsof we als het ware iets "nieuws" proberen te verkopen.
Iedereen is gelijk EN iedereen is anders.
Mensen zijn mensen en in die zin voor 99% gelijk aan elkaar. Ik ben net zo'n mens als een japanner aan de andere kant van de aardbol. Maar geen mens is 100% gelijk aan een ander. Ik verschil bijvoorbeeld erg veel van mijn eigen broer en dat is toch de persoon waarmee ik genetisch gezien de meeste overeenkomsten zou moeten hebben.
We zijn allemaal mens en geen mens is gelijk aan een ander mens,
maar we zijn wel mensen en in die zin weten we heel veel van elkaar
en zijn we instaat, of zouden we inprincipe instaat moeten zijn, elkaar te begrijpen.
Groeten
Merel Moistra
Geen opmerkingen:
Een reactie posten