vrijdag 12 december 2008

Omgaan met mensen

Met mensen omgaan
betekend zien.
Zien dat die ander
anders is.
Haar niet
willen veranderen.
Maar haar zien
zoals zij is,
en begrijpen
dat er een manier is
om daar mee om te gaan.

Je weet dat je dat kan
maar je doet het niet
omdat je de verantwoording schuwt
je wilt dat anderen over je waken,
omdat je dat manipulatief vindt,
omdat je bang bent,
en waarom zou je?

Mijn gaven zijn niet bijzonder
Ieder mens heeft kwaliteiten
ieder mens heeft talenten waar hij
of zij mee om moet leren omgaan.
Dat is de weg van het leven.

Maar als ik de kracht in mezelf
gebruikt voor het goede
zal ik inderdaad instaat zijn
om volksstammen aan me te binden,
zonder dat dit je ogenschijnlijk
ook maar enige moeite kost
en dit beangstigd me.

En mijn angst dat dit ten koste
zal gaan van mijn werkelijke ziel
en dat ik me eenzaam zal voelen
omdat dit betekend
dat dan alle verantwoordelijkheid bij mij ligt,
ik bij niemand meer te raden kan gaan.
en als het fout gaat alle drek
op mijn schouders zal landen.
en iedereen me zal aankijken met die
blik van : "hoe kon je nou zo dom zijn".

Dan vergeet ik dat in een mens
die zich gewaardeerd weet om wie hij is
een onvoorwaardelijke liefde word geboren
voor de persoon die hem waardeert.

Hoe meer verantwoordelijkheid je op je neemt
des te meer zul je omringt worden door mensen
die van je willen houden
en je willen steunen
en je willen opvangen.

Verlies je angst en je zult nooit, nooit, nooit meer alleen zijn.

Merel (nog steeds een beetje bang hoor)

Geen opmerkingen: