zondag 15 maart 2009

Peptalk in crisis tijd

Ik kan wel duizend redenen bedenken waarom deze crisis nodig is. Ik kan zien waarom hij nu kwam. Waarom het goed is dat hij er is. Dat we er een hoop van kunnen leren en dat we er ook nog eens gezonder uit zullen komen. Maar ik zie een hoop wanhoop en verwarring om me heen. Alsof het fundament onder de mensen is weggeslagen.

Zo word er gezegd dat de huidige crisis het faillissement van het klassiek kapitalisme is en dat nu de twee grote ideologieën dood zijn we niet weten hoe we verder moeten. pfffff.

Kapitale denkfout 1. De noodzaak van ideologie. Mensen denken nog wel eens dat een mens die geen ideologie beleid een gedachtenarm schepsel is zonder idealen. Ideologie en ideaal mogen op elkaar lijken. Ze kennen elkaar niet. Ideologieën zijn verre van ideaal.

Mijn ideaal is een wereld zonder ideologieën. Een wereld waarin mensen zich niet vooraf vast leggen op een waarheid maar zich altijd blijven afvragen of iets werkt of niet. De waarheid is manipuleerbaar drijfzand. Wiens waarheid praten we over. Als iets werkt dan werkt het overal en altijd want anders..... werkt het niet. Geen speld tussen te krijgen

Kapitale denkfout 2. De gedachte dat winst altijd "ten koste" van iets moet gaan. Dat winst alleen kan ontstaan door iemand uit te buiten. Je kunt rijk worden door iemand anders rijk te maken. Zolang er armoede is op deze wereld is er ruimte voor groei....

Help je zelf. Ga iemand helpen. En vraag je niet af of wat ik zeg waar is. Zoek naar het praktisch nut van mijn woorden. Gevonden? Ga er dan iets mee doen. Nadat je er iets mee gedaan hebt kijk je of het werkte. Werkt het? Doe er meer van. Werkt het niet, doe iets anders maar wat je ook doet ga door. Janken helpt sowieso niet.

Is die crisis voorbij voor je er erg in hebt.


Groeten

Merel

Geen opmerkingen: