zondag 19 april 2009

NOS journaal

Omdat de mensen van ANTV een documentaire over me willen maken heb ik een DVD gekregen met een documentaire die ze gemaakt hebben over populaire muziek in Israël.

Een documentaire met de titel "Israël rocks" had ik nooit uit eigen beweging bekeken en ik vroeg me af waarom niet.

Ik ben opgegroeid met het NOS journaal en met "de toestand in het midden oosten."
Voor mij was de grap van Freek de Jonge dat de term "geëscaleerd" door het NOS journaal van zijn betekenis was ontdaan gewoon de waarheid. De toestand in het Midden oosten is danig geëscaleerd. Ja nou en?

Ik wist helemaal niet dat er nog andere oorlogen gaande waren en dat die gewoon niet "interessant" genoeg werden gevonden door het NOS journaal.

Ik wist niks en van het journaal werd je niks wijzer. Ik dacht als kind dat alle gevaarlijke gekken in Israël woonden. En nu kom ik tot de conclusie dat dit beeld lag te slapen in mijn onderbewustzijn en ik daardoor geen enkele interesse op kon brengen voor een documentaire over dat gebied.

Nieuws media zijn hypessurfers en ramptoeristen. Als je meer wilt weten zul je zelf op onderzoek uit moeten. Het was leuk om Israël te zien zingen. Goed dat er documentaires gemaakt worden over dingen die goed zijn om te weten maar nooit de nationale "waan van de dag rubriek" van de publieke omroep halen.

Maar godzijdank is er nu Internet en kunnen we eindelijk geïnformeerd raken op een niveau dat de hype onstijgt. Dus kijk naar TED en naar documentaires. Daar leer je meer van. Daar kunnen namelijk dingen worden verteld die "nieuw" voor je zijn.

En vooral neem niks van mij aan. Maar vorm je eigen oordeel.

sjalom makker....

Geen opmerkingen: