dinsdag 13 juli 2010

Niet vasthouden maar volhouden.

Mijn stelling was dat loslaten een noodzaak is. Noodzakelijk dus. Het woord moeten gebruiken we niet meer. Moeten kan gezien worden als dwang van buitenaf. Noodzaak komt van binnenuit. Als je niet loslaat ga je dood.

Ja, dat is genoeg om je de stuipen op het lijf te jagen. Het moet! Maar hoe? Ik kan het niet, want het is me nog nooit gelukt. En van de stress lukt het helemaal niet meer.

Maar het is helemaal niet mijn bedoeling je de stuipen op het lijf te jagen. Maak het jezelf vooral niet te moeilijk zeg.  Ik heb nooit gezegd "maak het jezelf moeilijk".

Even ontspannen. Geen stress.

Wat moet ik loslaten en wat niet?

Loslaten is hetzelfde als "niet vasthouden"  Dingen die weg willen, gewoon laten gaan. Wil dit naar mij toe, of wil dit bij mij weg? Dingen die weg willen, gewoon weg laten gaan.

Voorbeeld.

Het wereldkampioenschap voetbal, kwam niet naar ons toe. Het wilde ons niet. Het koos voor Spanje. Laat het dan naar Spanje gaan. Wil die man je niet, laat hem gaan. Wil je geen man zijn, laat hem gaan.

Dingen komen en dingen gaan, maar als dingen weg willen, hou ze dan niet vast. Steek energie in dingen die naar je toe komen. Dat is hetzelfde als loslaten. Laat gaan, hou vol, elke dag weer. Iedereen kan het. Jij ook. Het is niet moeilijk.  Niet vasthouden, wel volhouden.

Geen opmerkingen: