zaterdag 18 oktober 2008

Bevlieging vs Beklijving

Mijn moeder zei altijd dat ik 'bevliegingen' had. Ik dacht dat zoiets erg was. Je moet alles gewoon 'een beetje' doen. Een paar maanden lang gepassioneerd specifieke dingen doen, dat kan niet goed zijn. Daarom weet ik nu het verschil tussen een bevlieging en het tegenovergestelde daarvan.

Wat is het tegenovergestelde van een bevlieging? Dat is een beklijving. Dat woord kende het woordenboekje van het blog niet. Dus die moesten we even toevoegen. Maar ok wat is een beklijving. Nou dat is dus het omgekeerde van een bevlieging. Ok wat is dan een bevlieging.

Een bevlieging is een fanatieke bezigheid waar je uiteindelijk op uitgekeken raakt.
Een beklijving is iets waar je nooit genoeg van krijgt.

Ik onderzoek nu of 'vrouw zijn', kan beklijven.

Bevliegingen zijn bevliegingen omdat ze uiteindelijk niet bieden wat je er hoopte te vinden. Dat ik bevliegingen had, wilde volgens mij alleen maar zeggen dat ik gepassioneerd aan het onderzoeken was of een bezigheid als postzegels verzamelen wellicht zou kunnen beklijven.

Als je jong bent ga dit niet analyseren. Het heeft een zekere aantrekkingskracht en je volgt je hart. Je raakt er op uit gekeken en voor je het weet is er alweer iets nieuws waar je jezelf met
ziel en zaligheid ingooit. Dat mag. Dat moet.

De enige manier om erachter te komen of je iets wilt, is door het te doen.

En zo zijn er nu een aantal dingen in mijn leven waarvan ik weet dat ik ze ook al leuk vond toen ik klein was. En nu ik mezelf wat beter ken, kan ik zien dat al die kleine dingen tezamen de passie van Merel zijn.

En of 'Merel zijn' beklijft daar wil ik niet op vooruit lopen. Wat ik wel weet is dat vrouw zijn zoveel uitdagingen in zich herbergt dat ik niet denk dat ik er gauw op uitgekeken zal raken.

Ik heb ook met overgave geprobeerd man te zijn, maar dat was waarschijnlijk een bevlieging.
Want ik vond niet wat ik er zocht. En trouwens, mamma weet dat beklijvingen beter zijn.

xxx

Merel

Geen opmerkingen: