zondag 8 februari 2009

Diep op zondag.

Even gewoon wat voor de kat ze kut weg tikken. Dat is ook wel eens leuk. Het is niet dat ik niks te vertellen heb. Ik heb altijd iets te vertellen. Maar ik denk vaak (zeker in dit blog) dat ik het allemaal al eens eens keer verteld heb.

Zal ik weer eens diep gaan? Ik kan echt hele diepzinnige dingen zeggen als ik dat wil. Ik heb soms heel erg verheven gedachten. Soms zoek je er gewoon naar. V

Zoals ik laatst onder de douche drie niveaus van spiritualiteit verzon.

De eerste is zelfbewustzijn. Waar mee ik zoveel wil zeggen als dat je bewust bent van je eigen plek in het universum en dat je als gevolg daarvan begrijpt dat je nooit de schuld van dingen buiten jezelf kunt leggen.

Dan loop je tegen het probleem aan dat er dingen zijn die gewoon jouw schuld niet zijn. Hoe ga je daar dan mee om?

Als je dat oplost kom je in het tweede niveau van spiritualiteit. Op dat moment zie je in dat het niet de dingen zijn die je humeur bepalen, maar jouw interpretatie van die dingen. Dat is nogal een stap omdat daarmee alles relatief wordt en het hele leven een illusie die je zelf vorm geeft. Maar iemand die in mijn ogen dus heel erg spiritueel is kan daar dus helemaal tegen.

En ik heb heel lang gedacht dat er niks was dat daar aan voorbij kon maar er is toch iets. Namelijk dat je beseft dat je zelfbewust zijn een zelfinterpretatie is die elke dag elk uur zomaar in eens kan eindigen en dat de angst daarvoor zinloze verspilling van energie is.

Waar ben jij bang voor?

Tot morgen of later

Merel Moistra

Geen opmerkingen: