zaterdag 28 augustus 2010

Pumps in de pits

Wat een geweldige titel. Ik kreeg er strakke tepels van.   Opwindend. Al is het van kaft tot kaft gelogen. Boeit niet. Als het maar goed geschreven is. Ik mag online het eerste hoofdstuk lezen. Dus ik denk: Gewoon doen. Razend benieuwd hoe deze vrouw schrijft.

Want beste Liselore Alberts. Je mag dan alles zelf hebben meegemaakt. Je moet het natuurlijk wel literair geil opschrijven. Want anders had het boek "de nette coureurs vrouw" moet heten. En niet zoals nu, zo lekker kek allittererend , "pumps in de pits".

Het eerste hoofdstuk is niet slecht. Het eerste hoofdstuk is waardeloos. De eerste anderhalve pagina zijn al niet om door te komen.  Dat zouden pagina's moeten zijn waar je als schrijver een week op zou moeten zweten. Pagina's die de lezer het "verhaal" in zouden moeten zuigen. Pagina's waar van je als lezer zegt. Vet! Dat wijf kan schrijven zeg! Helaas. Ze worden besteed aan een beschrijving van een feestje in reisgids stijl.

Een voorbeeld:

"uiteindelijk besluit ik op eigen houtje naar beneden te gaan, waar dj-legende Carl Cox inmiddels op het podium in het water de mensenmassa met zijn opzwepende housebeats in extatische sferen brengt"

Hier knapte er iets in mij.Als je zin krijg om de zinnen te herschrijven, ben je niet lekker aan het lezen.


"Ik had het snel gezien daarboven in tuxedo alley.  Lekkere muziek lokt mij naar beneden naar een zaal vol met, mooie blije dansende mensen. Ik wijs naar de uitzinnig vormgegeven DJ booth in het water waar een lelijke dikke zwarte man zich in het zweet aan het werken is en zeg tegen de leuke jongen naast me: "That fat fuck knows what he is doing!" De arme knaap is even zijn ritme kwijt. "That's Carl Cox!" zegt de jongen. Om er dwepend aan toe te voegen: "he's a legend!".  Dus ik zeg: "you mean like Buffallo Bill?" Weer is de arme jonge de beat kwijt. Ik geef hem een zoen en zeg. "Nevermind dear, your're beautifull"  en dans mezelf in de richting van de bar.

Zie je het verschil Liselore? In jouw zinnetje ben een twijfelend, dweepziek wijf dat nogal onder de indruk is van geld en mensen die er mee keilen. In de tweede zin zet ik je neer als een cool wijf dat geniet en observeert.

En vertel nou niet bij alles wat je aantrekt wat het merk is, dat haalt zo de vaart uit je "verhaal".

Lees advies:  Direct weggooien. Uithuilen en opnieuw beginnen.

Geen opmerkingen: