donderdag 22 juli 2010

De fortuinlijke man

Er was eens een man wiens volledige bezit in zijn portemonnee zat.  Op een dag verliest hij zijn portomonee. Hij verliest op die dag in een klap zijn volledige bezit in deze wereld en raakt aan lagerwal. Zijn baard  groeit en hij slijt zijn dagen op een bankje in het park.

Er was eens een man die niks bezat. Zijn armoede bezwaart hem. Zijn leven is een drama. Hij vind de portemonnee en denkt dat zijn lot zich heeft gekeerd. Hij neemt de portemonnee met inhoud tot zijn bezit. Het bezit bezwaard hem. Hij word gek van de verantwoordelijkheid die het bezit met zich meebrengt. Hij wordt opgenomen in het gekkenhuis, wordt ontslagen, gaat terug naar het park, verliest de portemonnee opzettelijk en verdrinkt zichzelf in de vijver.

Er was eens een jongen die niks bezat. Hij wil ook niks bezitten. Hij loopt fluitend door het park. Bezit is ballast, is zijn motto. Heb je een fiets dan moet je hem op slot zetten anders pikt  iemand anders hem. Hij vind de portemonnee en haalt eruit wat hij voor die dag denkt nodig te  hebben. Hij denkt nog. Dat wordt een leuk dagje....

De portemonnee met de rest van de inhoud gooit hij in het bakje van een oude man met een lange  baard die op een bankje in het park zit. Waarom wil je de rest niet hebben?, vraagt de oude man. De rest zou mijn gemoed bezwaren en meer heb ik vandaag niet nodig, zegt de jongeman, waarna deze fluitend het hazepad wil kiezen. De oude man houdt de jongeman tegen en zegt, 'is het niet verstandig iets te bewaren voor
morgen?'

'Nee hoor, morgen vind ik wel weer iets anders, dat me helpt de dag door te komen'

De oude man strijkt over zijn baard, legt zijn hand op de portemonnee, en zegt met een twinkeling in zijn ogen:  "Ja dat klopt jongeling, Ik zelf ben iemand die fortuin vergaard, en verspeeld,  maar het fortuin komt op magische wijze altijd weer bij mij terug alsof ik de enige ben die het gewicht  van een dergelijk bezit kan dragen.

Bedankt voor het terugbrengen van mijn bezit. Veel plezier met de waarde die je eruit gehaald  hebt!

en veel succes gewenst morgen....

Geen opmerkingen: