zaterdag 15 mei 2010

Mijn Broer

Bas belde. Bas dat is mijn broer. De broer die zijn broer kwijt is dus. Ik bel hem niet zo vaak. Maar hij hoort soms dingen eerder en krijgt dan waarschijnlijk de vraag of hij het ook aan mij wil vertellen. Zo belde hij gisteren met de "zware taak" mij te vertellen dat mijn oom Jaap de zeventig net wel of net niet gehaald heeft. Oom Jaap. De oneindig knappe man, met de oneindig mooie karakteristieke stem. Ik heb iets met stemmen hoor. Misschien zou jij het niet gehoord hebben. Hij ging de laatste 4 jaar van zijn leven als medisch wonder door het leven.


We zijn dwingend geadviseerd niet naar de begrafenis te komen. Maar dan ook echt iedereen. Zelf de Zus van Oma mag niet komen. Werkelijk ongehoord. Tante Nel heeft werkelijk alle begrafenissen en trouwerijen bijgewoond van deze familie. Maar ik denk dat het jongste zusje van mijn Oma er geen traan om zal laten. Of althans,.ik verwacht enige levenswijsheid bij een vrouw van diep in de 80 die nu al reeds de twee oudste zonen van  haar oudere zus heeft overleeft.  Maar het zal mij allemaal een kolosale rotzorg zijn. Wij zijn hier zelf bezig met het opzetten van een dynastie, met mij natuurlijk als glimmend middelpunt.

Toch nog even gevraagd of Bas laatst geschrokken was, toen hij me zag op het feestje van Oom Tom. Hij had me niet gezien sinds ik met de hormonen was begonnen. En die werken goed. Broertje is zusje geworden. Hij zij dat hij het er goed uit vond zien en gebruikte de woorden 'geslaagde transitie'. Het gaat goed komen. Hij vroeg mij of ik het niet erg vond als hij nog een paar jaar die namen zou verhaspelen.

Nee hoor, het kost zo wie zo een paar jaar. Ik had nog veel meer willen doen voor de erkenning van mijn broer. Het is eigenlijk een koopje.....

Geen opmerkingen: